D’acord amb un article publicat al Punt Avui, l’any 2023 ha marcat un punt d’inflexió en la lluita per una millor qualitat de l’aire a Catalunya. Segons el Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, no s’ha superat en cap moment el llindar màxim d’emissions de diòxid de nitrogen a la regió. Aquesta notícia positiva s’ha traduït en un clar indicatiu dels esforços col·lectius per abordar la contaminació atmosfèrica.
Les estacions de mesurament de la Generalitat no han registrat cap xifra que sobrepassi els límits establerts per la normativa, incloent-hi les àrees més densament poblades. Afirmacions del govern català destaquen que la millora més significativa s’ha produït als centres urbans, on s’han implementat diverses mesures per millorar la mobilitat i reduir el nombre de vehicles en circulació. Això demostra que les accions concertades poden tenir un impacte positiu en la qualitat de l’aire que respirem.
No obstant això, cal ser conscients que les normatives europees estan en constant evolució i es preveu que es restringeixin encara més els límits de contaminació en un futur proper. Per això, és essencial continuar implementant polítiques i mesures destinades a assegurar el compliment d’aquests nous requisits.
Les dades del 2023 mostren un descens notable en comparació amb els nivells registrats l’any 2022, situant-se en molts casos molt propers o fins i tot per sota dels nivells observats durant els dos anys afectats per la pandèmia de la COVID-19. Aquesta tendència a la baixa també es manté respecte a la mitjana del període entre els anys 2015 i 2019, amb un 98% dels punts de mesurament de la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica (XVPCA) mostrant valors inferiors.
Una de les millors notícies és que la millora més significativa s’ha produït en les àrees urbanes, concretament a les estacions urbanes situades a prop de les principals fonts d’emissió de trànsit. Les polítiques que han promogut la renovació del parc de vehicles i la reducció del trànsit, com la implantació de zones de baixes emissions (ZBE), estan donant fruits palpables. Cal recordar que l’exposició al diòxid de nitrogen té efectes negatius en la salut respiratòria i en la capacitat pulmonar, per la qual cosa aquesta millora té un impacte directe en el benestar de la població.
En previsió de les futures normatives més restrictives de la Unió Europea, el Departament d’Acció Climàtica està finalitzant els preparatius per a la implementació d’un nou Pla de Qualitat de l’Aire amb horitzó al 2027. Aquest pla, que actualment es troba en fase final de tramitació administrativa abans de ser aprovat com a Decret pel Govern, inclourà diverses mesures destinades a garantir una millor qualitat de l’aire a Catalunya. Entre aquestes mesures destaquen la regulació de les ZBE en els municipis amb més de 20.000 habitants, un compromís assumit durant la tercera Cimera de la Qualitat de l’Aire el març de 2022, on es va decidir que la Generalitat lideraria la seva implementació en col·laboració amb els municipis afectats. Aquesta iniciativa reflecteix la voluntat de les autoritats de prendre mesures decidides per millorar la salut i el benestar dels ciutadans mitjançant la reducció de la contaminació atmosfèrica.